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IN-BETWEEN
Diverse Activities
Year Exhibition 2006/07 of the Salzburger Kunstverein
with Claudia Slanar
Salzburg


In the current organization of the working world, communication, cooperation, flexibility and mobility are
concepts according to which subjects on the labour market are meant to orient themselves. Most artists
cannot live from their art and have to pursue various other activities. Between these spheres there is
usually a discrepancy that seems to be caused largely by a strange dichotomy seen in the work of artists:
there is mostly an enormous difference between the personal, ideational and social value connected with
this work, and its directly measurable economic value (sale price). The other activities, on the other hand,
serve to make a living, but are often concealed and seen as merely a means to an end.

How is work valued in which context? What intersections are there between the various activities? How is the
“in-between” defined and what potentials can be derived from this?

All members of the Kunstverein were invited to take part in the exhibition by handing in one recent art piece
AND at least one or more physical artefacts (tools, products, things) from their one or more other activities
they usually do not consider „art work“. Both fields – art production and wage labour – are represented in the
gallery space with architectural equivalents.

A mapping consisting of over 100 maps of the artists´ ateliers and labour places that were given together with
the art pieces and the artifacts, shows how it is not unusual in times of flex-work and independent entrepre-
neurship to work in several jobs at once. Every single map only portrays one artist, even if the map locates
five to six workplaces.




ZWISCHENDURCH. DIVERSE TÄTIGKEITEN
Jahresausstellung 2006/07
der Mitglieder des Salzburger Kunstvereins
Kuratiert von Claudia Slanar und Gabu Heindl



In der gegenwärtigen postfordistischen Arbeitsorganisation sind Kommunikation, Kooperation, Flexibilität
und Mobilität Begriffe, entlang derer sich Subjekte am Arbeitsmarkt organisieren sollen. Künstlerische
Arbeit und damit verbundene Lebensentwürfe, die früher als revolutionär galten, sind plötzlich vorbildhaft
und dem neoliberalen Wirtschaftssystem willkommen. Wir gehen davon aus, dass die meisten KünstlerInnen
nicht von ihrer künstlerischen Tätigkeit leben können und diversen anderen Tätigkeiten nachgehen müssen.
Diese können unmittelbar miteinander zusammenhängen, ähnlich affektiv sein, oder ganz andere Bereiche
umfassen. Auf jeden Fall gibt es eine Diskrepanz zwischen diesen Sphären, die nicht zuletzt einer seltsamen
Dichotomie in der Arbeit als KünstlerIn geschuldet scheint: so klaffen der persönliche, ideelle und gesell-
schaftliche Wert und der unmittelbar ablesbare ökonomische Wert (Verkaufspreis) meist auseinander.
Hingegen dienen die anderen Tätigkeiten dem Lebensunterhalt, werden aber oft verdeckt und als reines
Mittel zum Zweck angesehen… Unsere Fragen kreisen nun um diese Diskrepanz: wie wird Arbeit in welchem
Zusammenhang bewertet? Welche Überschneidungen gibt es? Wie definiert sich ein „Dazwischen“ und
welche Potentiale lassen sich daraus ableiten?

Ausstellungsdauer
8. Dezember 2006 – 4. Februar 2007
www.salzburger-kulturverein.at

Pressestimme
Michael Loebenstein: Schau und Wert, in: malmoe 36


content: (c) GABU Heindl Architektur 2008